In de kelders van de Stuijvenburgh liggen heel wat schatten bewaard. Het is de plek waar een aantal inwoners aan hun hobby werken: modeltreinen.

 

 

Zaterdag 15 november hield men een openbare treinenbeurs in de gangen en het restaurant van het complex. De leden van treinclub ’t Bergs lijntje stalden in heel wat kraampjes hun waren uit. Of je nu liefhebber van Märklin of Fleischmann bent, je kwam heel goed aan je trekken deze dag. Er waren rechte rails, bochten, spoorwegovergangen en veel treinen en wagons te koop. Ook kon je diverse gebouwtjes aantreffen en natuurlijk waren de verkopers bereid om elke vraag maar ook te beantwoorden. Er heerste een gezellige sfeer die veel mensen van buiten het woonzorgcentrum aantrok want veel mensen wilden hier juist dat ene koopje scoren.

 

Al direct als je de hoofdingang binnenliep wist je dat er iets bijzonders aan de hand was; kraam na kraam nam je mee terug naar je jeugd, de tijd toen iedereen een modelbaan had.Een complete ingerichte baan, het is zo herkenbaar en het blijft de aandacht trekken. Niet voor niets dat dergelijke scènes elke kerstperiode weer bij Intratuin worden opgebouwd.

 

Op z’n gemakje zaten leden van de treinclub daar, de waren voor zich uitgestald en het club t-shirt aangetrokken. Laat het publiek maar komen. Sommige leden van de club hadden hun echtgenote nodig want hun collectie was wel zo groot. Zo zie je dat er nog heel veel materiaal van vroeger nog in circulatie is.

 

Een spoorbaan moet aangekleed worden. Vandaar dat er ook tal van gebouwtjes te bewonderen waren zoals de molen waarvan de wieken vrolijk rond draaiden. Een complete ingerichte spoorbaan behoeft allerlei accessoires zoals auto’s en dergelijke. Bij een kraampje kon je haast elk model auto vinden. Onder al die modellen waren ook wel hele speciale exemplaren te ontdekken zoals een oude pickup. Zo was er ook voor de autoliefhebber veel ‘te scoren’. De techniek ging steeds meer zijn intrede doen in de modelspoorbaan . Er stond een overweg die was voorzien van een knipperlichtinstallatie en de spoorbomen konden bewegen. Huisjes en gebouwen in alle soorten en maten. De grootte van de spoorbaan bepaalt welke gebouwen geschikt zijn. Het station van Bonn was van wel van hele grote proporties. Dan moet je beslist een flink stuk ruimte hebben in een schuur of een zolder waar je een dergelijke baan kunt opbouwen.

 

 

Een volledige trein bestaat natuurlijk uit een locomotief en een keur aan wagons. Of je nu een oude versie wilde of een moderne, het was er allemaal. Vooral de tankwagons waren vroeger populair. Sommige mensen spaarden net zo lang tot ze elk merk olie in hun collectie hadden. Dan had je ook een extra lange goederentrein..  De echte kenner haalt de speciale locomotieven er direct uit. De meer ervaren spoorbaan houder zal daarom ook steeds meer op zoek gaan naar juist die bijzondere elementen die zijn baan iets extra’s geven.

 

 

Het waren niet alleen de oudere bewoners die hun interesse in modeltreinen toonden. Regelmatig zag je een vader met zijn zoon binnenstappen. Die kinderen keken dan hun ogen uit.