Mooie voorstellingen; dat is wat Ans Goorden ons belooft:

 

 

Dana Winner – Uit Bewondering > donderdag 19 januari 20:00, theater De Maagd

- Nieuw repertoire (onlangs nieuw album) icm bekende hits

- Ballades en swingende momenten

 

Tim Akkerman – TIMS SECRET SESSIONS > vrijdag 20 januari 20:30, Hofzaal Markiezenhof

- Ex-frontman Di-rect, hoofdrolspeler musical Buddy Hollie

- Brengt eigen muziek en die van o.a. Pearl Jam, Bruce Springsteen, Josh Ritter, Nick Drake

- Huiselijke setting, als vrienden onder elkaar

 

Jan van Maanen – NIKS > zaterdag 21 januari 20:30, CKB Theaterzaal 

- Winnaar Wim Sonneveld-prijs

- Volgens pers: ‘erfgenaam van De Grote Drie’ en Cabaretier des Vaderlands

 

Puccini-opera Tosca – Charkov Opera & Ballet Theater met groot orkest – dinsdag 24 januari 20:00, theater De Maagd

- Nederlandse dirigent: Jeroen Weierink (Camerata Amsterdam)

- Traditionele uitvoering met Nederlandse boventiteling

- Met extra inleiding (19:00)

Lees onder de foto's verder voor een interview met Dana Winter en voor omschrijvingen van de andere voorstellingen

 

INTERVIEW DANA

Met meer dan 2,5 miljoen verkochte cd’s in binnen- en buitenland is Dana Winner één van de populairste zangeressen in België. De zangeres met de gouden stem kan intussen terugblikken op een succesvolle muziekcarrière die nu al ruim 25 jaar duurt. En 2016 is voor Dana zelfs één van de mooiste jaren uit haar carrière geworden. 

Vanaf januari 2017 toert ze door Nederland met een spiksplinternieuw theaterconcert Uit bewondering; een boeiende mix van vroegere successen, nieuwe hits, onbekend eigen werk en een aantal covers. En tussen de liedjes door spreekt ze haar waardering uit over bijzondere mensen en zaken in haar leven en werk van de afgelopen 25 jaar.

 

Hoe zou jij jezelf omschrijven?

Mezelf omschrijven? Ik denk dat ik een doorzetter ben. Iemand die na verloop van jaren wel heel goed weet wat ze wil. Verder ben ik een ongeduldig iemand. Ik heb graag dat dingen vooruitgaan. En ik ben vrij direct. Diplomatie is niet zo aan mij besteed. Vroeger had ik dat nog veel erger. Dan zei mijn vader: ‘Ge moet uw tong drie keer ronddraaien voor ge iets zegt’.

 

Wat zou je graag aan jezelf veranderen?

Ik vind het heel moeilijk om mijn hoofd echt 100 procent leeg te maken. Ook als ik in mijn bed lig, dan blijft alles doormalen. Zelfs op vakantie is het heel moeilijk om tot rust te komen. Dat is iets dat in mijn genen zit : mijn vader was ook altijd maar aan het denken. 

 

Wat is het verschil tussen Dana Winner en Chantal Vanlee?

Chantal Vanlee is mijn echte naam, maar de scheidslijn tussen Dana en Chantal is heel dun. Ik ben altijd mezelf gebleven. Vrienden van vroeger of mijn zus en drie broers herkennen heel vaak dingen van Chantal op het podium. Zo hoort het ook volgens mij. Ik kan geen ‘rolletje’ spelen. Een verschil is wel de kleding. Thuis draag ik casual of makkelijke kleren, maar als ik de bühne op stap, is dat dikwijls in kleren die ik ontwerp en een naaister speciaal voor mij maakt. Ik vind het belangrijk om als artiest representatief over te komen.

 

Wanneer wist je dat je een unieke stem had?

Als je op school uitgekozen wordt om in een musical de hoofdrol van Repelsteeltje te spelen, dan begin je dat wel te beseffen. Maar ik ben zelf erg bescheiden. Ik heb nog nooit geroepen dat mijn stem uniek is, ook al zijn er veel fans, concertorganisatoren en mensen uit het publiek die me laten weten dat ze kippenvel of tranen van ontroering krijgen wanneer ik zing.

 

Je draait al lang mee in de showbizz?

Mijn eerste optredens waren bij een plaatselijk kinderkoor en in de kroeg van het dorp waar ik op een bierbak werd gezet en moest zingen. In 1988 hebben de meiden van het volleybalteam waar ik toen bij speelde, me voor de grap ingeschreven voor een zangwedstrijd van de nationale radio. Ik won die en 2 jaar later had ik mijn eerste Top tien-hitje.

 

Sindsdien is het niet meer gestopt?

Ik zou het moeten narekenen, maar ik denk dat ik - in eigen land alleen al - ongeveer vijfenveertig singles en zo’n twintig albums op mijn palmares heb staan. En het doet natuurlijk ontzettend veel plezier dat na al die tijd mijn recentste album PUUR zeer goed ontvangen werd door het publiek en de pers en dat het intussen bekroond werd met platina.

 

Wat zijn de mooiste momenten uit je carrière tot nog toe?

Ik ben meer dan 25 jaar bezig, dus dat zijn er wel wat. Zo heb ik platen kunnen uitbrengen, in de hitparades gestaan en mogen optreden in België, Nederland, Duitsland, Zuid-Afrika, Oostenrijk, Denemarken, Zwitserland en Zweden. Ik heb tientallen awards en prijzen ontvangen van zowel het publiek als de muziekindustrie. Er zijn bloemen naar mij vernoemd. En er is zelfs een straat die mijn naam draagt. Al is het eigenlijk meer een keienpad (lacht). 

 

Het voorbije jaar, 2016, is het jaar van Dana Winner geworden?

Ik heb meegedaan aan een tv-programma dat jullie kennen als De Beste Zangers van Nederland en dat was zo’n succes dat in eigen land jong en oud me weer in de armen gesloten heeft.  Voor het eerst in mijn carrière hebben liedjes van mij het tot de eerste plaats van de download-hitlijst geschopt. Mijn album PUUR was op de dag van release al goed voor goud en afgelopen zomer won ik, nadat ik die onderscheiding in de jaren 90 al vijf keer ontvangen had, de award voor ‘Beste Zangeres’.

 

Eén van de meest kritische journalisten en muziekrecensenten van België schreef dat er qua timbre en frasering niemand aan jou kan tippen.

Dat was een mooi compliment uit een onverwachte hoek. Mijn versie van de Whitney Houston-klassieker One Moment In Time en nummers zoals Ik hou van jou en Weer verder gaan hebben blijkbaar heel wat mensen tot tranen toe geroerd. Het grote publiek dat mij kent van mijn vroegere hits zoals De oude man en de zee, Westenwind, Woordenloos en Zeven regenbogen heeft een Dana ontdekt die nummers vertolkt die recht naar het hart gaan.

 

Zing je die hits van vroeger nog?

Natuurlijk. Al zijn we intussen vijfentwintig jaar verder en ben ik geëvolueerd. Maar dat blijven prachtige nummers. In mijn theatervoorstellingen of tijdens mijn grote concerten zal ik altijd een mooie mix maken van mijn klassiekers, nieuw eigen werk en zorgvuldig uitgekozen covers. Voor ik me aan een nummer waag, moet ik het aanvoelen en moet ik weten dat ik er de mensen mee zal raken.

 

Je nieuwe theatervoorstelling heet Uit bewondering.

Toen ik net begon, was ik onwetend op muzikaal gebied. Maar de voorbije 25 jaar hebben mijn horizon verruimd. Ik heb boeiende mensen leren kennen en andere muzikale stijlen ontdekt. Ik heb veel bijgeleerd. Ook in mijn eigen persoonlijke leven heb ik op een kwarteeuw allerlei dingen meegemaakt. Ik ben nu op een leeftijd gekomen dat ik een voorstelling kan spelen waarin de mensen en zaken die ik bewonder aan bod komen.

 

Hoe zou je de voorstelling Uit bewondering omschrijven?

Als een voorstelling die de mensen niet mogen missen. (lacht) Kijk, ik blijf natuurlijk op de eerste plaats een zangeres. Daarom zijn de liedjes die ik in Uit bewondering zing het allerbelangrijkste. Het zal een mooie mix zijn van vroegere successen, nieuwe hits, onbekend eigen werk en een handvol covers. Maar tussen de liedjes door wil ik iets meer doen dan alleen maar het volgende nummer aankondigen. Ik voel dat ik een aantal dingen te vertellen heb. En dat doe ik ook. Maar het zingen blijft het allerbelangrijkste. 

 

Wat doe je het liefst: de intieme theatervoorstellingen of je grote concerten met een uitgebreide band?

Dat is een keuze die ik niet kan maken. Ik doe ze allebei even graag. Het voorbije najaar heb ik vier geweldige concerten gespeeld met een veertienkoppige band. Dat was fenomenaal. Het publiek was laaiend enthousiast. Maar ik houd ook enorm van de sfeer en de intimiteit van het theater. De band met het publiek is daar zo intens en dat geeft me een geweldige kick. Ik houd ervan om met een theatervoorstelling te toeren die volledig staat, maar waar ook ruimte is voor spontane interactie met de mensen in de zaal.

 

Als je één onvergetelijk moment uit de laatste 25 jaar zou moeten uitkiezen, welk wordt dat dan?

Het liedje Het beste van mij dat ik zeventien jaar geleden met tranen in de ogen ingezongen heb toen ik net bevallen was van mijn dochter Chinouk. Ik had het nummer speciaal voor haar gemaakt. En nu is de cirkel rond, want dit najaar heeft ze op mijn grote PUUR-concerten een liedje voor mij gezongen. 

 

Heb je het soms zwaar en lastig gehad in je carrière?

Zware en lastige momenten zijn er ook veel geweest. Dan sta je als artiest op een kruispunt en denk je van waar moet ik naartoe met mijn carrière? Dan slaat de twijfel even toe. Maar ik ben altijd mijn eigen weg blijven gaan. Ik heb altijd mijn hart gevolgd in de muziek. Ik ben niet het type om de stroming of de hype van het moment te volgen. Ik doe waar ik mezelf het beste in voel en dat is liedjes zingen die de mensen raken en pakken.

 

Uit bewondering van Dana Winner is tot en met 6 mei te zien in diverse Nederlandse theaters. Kaarten zijn online en aan de kassa’s van de theaters te koop. www.danawinner.nl

 

TIMS - SECRET SESSIONS

 

Beeld je eens in… ontspannen op de bank, een goed glas wijn bij de hand en genieten van onvervalste muziek. Het was deze gedachte die Tim Akkerman inspireerde tot een nieuwe serie concerten. Concerten waarin hij zijn publiek kan onderdompelen in die intieme setting van een imaginaire huiskamer:  Tims Secret Sessions. 

 

Wie houdt van legendes als Bruce Springsteen en Pearl Jam wordt zeker ook een goede vriend van Tim Akkerman. Een bijzonder aangename muzikant die al 16 jaar zijn muzikale sporen achterlaat in de Nederlandse pop rockmuziek. Tim ontpopt zich van tiener rock idool tot een geroutineerde singer songwriter, die met zijn gepassioneerde muziek en rauwzoete stem je hart diep van binnen raakt. 

 

Als uitstekend gastheer en entertainer neemt Tim je mee op een muzikale reis, waarin zijn voorliefde voor Americana duidelijk doorklinkt, net als op zijn soloalbums ‘ANNO’ en ‘The Journey’. Een uitgebalanceerde mix van eigen werk, composities van zijn grote helden, aangevuld met uiteenlopende ankedotes over inspiratiebronnen van muziek. 

 

Kortom, een avond met elkaar ontspannen, lachen en genieten van goede muziek. Gewoon als vrienden onder elkaar. 

 

voorstelling: Tims Secret Sessions

met: Tim Akkerman, gitaar en zang

muziek van: oa Pearl Jam, Bruce Bringsteen, Josh Ritter, Nick Drake en Tim Akkerman.

website: www.timakkerman.nl 

 

Jan van Maanen, winnaar van de Wim Sonneveldprijs, door kenners en pers uitgeroepen tot ‘uitvinder van het Retro-Cabaret’ en ‘erfgenaam van De Grote Drie’, schaamt zich in zijn nieuwe programma VOOR ALLES niet voor zijn imago. 

Jan van Maanen zingt gul, speelt rijk en ruig en zal u laten lachen om niets (of: alles). Hij trekt zich daarbij weinig aan van de zogenaamde tijdgeest, doet alles in zijn eigen tempo want, zo zegt hij: ‘Ik ben de tijd, u, wij zijn en maken de tijd’. Zijn compassie lijkt grenzeloos, hij omarmt iedereen en gunt iedereen alles. Bij Jan mag je roken, vuurwerk afsteken, daarover zeuren, jezelf zwart schminken, daarover zeuren, mensen beledigen, gekwetst zijn, ballonnen oplaten, Eskimo’s Eskimo’s noemen en geloven dat de overheid het beste met je voor heeft. Alles mag, op eigen risico. Jan van Maanen, naast -in zijn eigen woorden-  ‘romantisch-decadent cabaretier’ o.a. ook dirigent, componist en schilder, wordt door velen inmiddels liefdevol beschouwd als Cabaretier des Vaderlands.

 

De pers over de One Jan Show(1):

 

‘Wat een belofte’ – Het Parool

 

‘Van Maanen lijkt een directe erfgenaam te zijn van De Grote Drie’ – Het Parool

 

‘Zo’n cabaretier ziet men zelden’ – NRC

 

‘Een charismatische komiek’ – De Volkskrant 

 

‘Fascinerende mengeling van parodie en hommage, sentiment en knipoog, spot en oorspronkelijkheid’ – Het Parool

 

‘Hij blijft intrigeren’ – NRC

 

‘Tijdloos entertainment met een modern randje’ – Het Parool

 

‘Een aanvulling op het huidige cabaretaanbod’ – De Volkskrant 

 

‘Tegenover al het absurdisme staan prachtige liedjes, waarin zijn muzikaliteit en taalgevoel zonder ironie tot hun recht komen’ – Het Parool

 

‘Dat zijn buitenissige talent nog tot meer zal leiden, staat wel vast’ – NRC

 

Meer informatie: 

Officiële website: www.janvanmaanen.be 

Facebook: www.facebook.com/janvmaanen 

 

Tosca

In samenwerking met Charkov Staats Opera en Ballet Theater

 

met groot orkest

 

 

Dramatische liefdesgeschiedenis 

Het Charkov Staats Opera en Ballet Theater brengen met Tosca weer een klassiek verhaal op hun eigen, weergaloze manier naar het theater. Met prachtige dans en zang, begeleid door een groot orkest. Het verhaal van Tosca neemt ons mee naar het achttiende-eeuwse Rome. Een tijd dat de romantiek opkwam. Zangeres Floria Tosca wordt verliefd op de rustige innemende schilder Mario Cavaradossi. De politiechef van Rome, Baron Scarpia, is op zijn beurt verliefd op Tosca. Onze valse voorwendselen zet hij Mario gevangen en chanteert Tosca: hij zal losse flodders bij de executie van de schilder gebruiken als zij zich daarna aan hem aanbiedt. Tosca gaat akkoord, maar verzint een list. Lukt het haar om uiteindelijk in de armen van haar geliefde Mario te eindigen?  

 

Puccini wordt beschouwd als een van de beste operacomponisten aan het einde van de 19e en begin 20ste eeuw. Zijn opera’s zijn doortrokken van passies en drama. De hoofdpersonen lijden, smachten, wanhopen en sterven veelal aan het eind van het verhaal met een gebroken hart. Erg? Niet volgens de meester zelf, hij deed dat puur om de dramatiek op te voeren en zijn opera op zijn eigen, onovertroffen manier te laten eindigen. 

 

Tosca wordt gezongen in het Italiaans met boventiteling in het Nederlands en uitgevoerd door het Charkov Staats Opera en Ballet Theater. Het gezelschap, afkomstig uit Charkov, maakt onderdeel uit van een van de oudste theaters uit de voormalige Sovjetunie en de Oekraïne. Al sinds 1874 worden hier producties gemaakt en getoond in de bekende traditie van Oost-Europa. Maar liefst 700 mensen zijn werkzaam bij dit theater, waaronder artiesten, decorbouwers, kostuumontwerpers, kleermakers en (ballet)schoenmakers. Samen zorgen zij ervoor dat de voorstellingen tot in de puntjes zijn uitgevoerd. 

 

Tosca

 

(credits)

Gezelschap : Charkov Staats Opera en Ballet Theater

Componist : Giacomo Puccini

Producent : Classic Music Management

Speelperiode : januari 2017

Tourneeplanning en 

Publiciteitsmateriaal : Senf Theaterpartners, Maasland

tel. +31 (0)10 592 31 55 of www.senf.nl  

(wijzigingen voorbehouden)