Stichting Kwaliteit Limburg ontving dit keer een uitnodiging uit Brabant.

 

 

De vereniging Kubizz ontstond toen de Kwaliteitskringen Zuidoost en Noordoost Brabant fuseerden. De ontstane club mensen draagt hetzelfde gedachtegoed als het SKL. Voor meer informatie zie www.kubizz.nu

 

Vrijdag 24 maart 2017 organiseerde Kubizz een sessie met als onderwerp “Toekomstbestendig Organiseren’. 

 

We werden ontvangen door Bas Poppe (organisatieadviseur, procesbegeleider en coach), Jan Vermeulen (werkzaam in coaching en conflictmanagement) en Piet Sennema (secretaris-directeur van het Waterschap Aa en Maas). 

 

Bas opende de sessie met het verhaal dat de veranderingscyclus van bedrijven een steeds kortere doorlooptijd krijgt. De hedendaagse tijd noopt organisaties om zich eigenlijk continue te verbeteren misschien wel zichzelf opnieuw uit te vinden. Als voorbeeld van een organisatie die hier in zijn weg gevonden heeft introduceert Bas de heer Piet Sennema.

 

Er volgt een verhaal waarin gewezen wordt op een toekomst die steeds schoner water vraagt, maar ook een toekomst waar klimaatveranderingen je nopen om anders te denken. Dit resulteert in een organisatie die met al die veranderingen, lees ook verbeteringen, moet omgaan. Daarbij komt dhr. Sennema met een aantal opvallende uitspraken. ‘Strategie is wat mensen doen. Juist zij zijn belangrijk. Een direct gevaar ontstaat wanneer er een kloof tussen directie en werkvloer ontstaat.’ Daarbij wijst hij ook gelijk op het belang van de omgeving om je heen. Een van de grootste fouten ligt er in als de organisatie teveel op zichzelf gefixeerd geraakt en daardoor klanten en stakeholders uit het oog verliest.

 

Piet vertelt hoe hij bij het waterschap is binnen gekomen en welke visie hij heeft ten aanzien van een organisatie. Heel duidelijk wordt wel dat hij oog heeft voor de mensen die in die organisatie werkzaam zijn. ‘Belangrijk is dat je echte interesse voor de mensen zelf hebt. Je moet mensen erkennen en waarderen. Let op dat je initiatieven niet te vroeg de nek om draait want je vermoordt de energie die mensen hebben.’ Met dat laatste statement benadrukt hij dat je duidelijk moet zijn over de successen maar ook over zaken die niet gelukt zijn want daar kun je alleen maar van leren. 

 

Het hele verhaal van Piet straalt enthousiasme uit. Hij is duidelijk een manager die betrokken is bij zijn mensen maar ook veel taken, initiatieven en verantwoordelijkheden bij de mensen weglegt, op de werkvloer dus. Al snel gaat het over leiderschap. ‘Er is niets meer wat je alleen kunt doen. Vroeger waren we bezig met het managen van gisteren, toen met het managen van vandaag en nu zijn we bezig met het managen van morgen.’ Hier ligt een directe link met de opening van Bas. Op de vraag aan Piet wat nu goed leiderschap is, geeft hij het volgende antwoord: ‘Een directeur behoort mensen duidelijkheid te geven. Denk aan de volgende punten:

 

• Goed leiderschap = consistent blijven, waarbij vertrouwen heel belangrijk is

• Heldere koers

• Open leercultuur; let op mensen zijn vaak veel strenger voor zichzelf, vertrouw daar op

• Doe meer met je omgeving

 

Let op: domme efficiency wordt een organisatie gek van, slimme efficiency daar wordt je pas beter van.’

 

Bas gaat vervolgens in op een aantal modellen en methoden die vorm kunnen geven aan een continue verbeterende organisatie. Hij tekent daarbij een eigen model waarin die continue verbetering gestalte krijgt (zie voorbeeld in fotogalerij). Opvallend daarbij is dat de stroom Cultuur topdown werkt, daar waar de stroom Structuur bottom up werkt. 

 

Er ontspint zich een interessante discussie waar afwisselend Bas, Piet en andere aanwezigen hun “ding” te zeggen hebben. Zo worden stellingen geponeerd en beaamd als ‘Hoe groter je de verbetering maakt hoe moeilijker het eindresultaat behaald wordt. Kleine verbeteringen werken veel beter en dan krijg je ook de flow in je organisatie.’ Een andere opmerking luidt:’Het gaat niet om het veranderen, het gaat om vernieuwen. Verander Management heeft dan ook een ietwat negatieve lading. Alsof je het vroeger altijd slecht gedaan hebt.’

 

Bas geeft nog een aantal titels van interessant leesvoer. Deze titels zullen ons nog worden toe gemaild. Tot slot geeft iedereen nog aan wat ze van deze sessie hebben opgestoken. Ikzelf weet het wel. Wij als Bravis Ziekenhuis staan in de kinderschoenen na allerlei fusieperikelen. Ik wil de inzichten en boodschappen uit deze sessie graag meenemen om de organisatie van mijn eigen afdeling Huisvesting een duwtje in de goede richting te geven.

Ik rij dan ook met een tevreden gevoel weer richting Bergen op Zoom.

 

Kubizz, bij deze nog bedankt voor de uitnodiging en de gastvrijheid.