Het Natuurhistorisch en Volkenkundig Museum in Oudenbosch werkt samen met Marjan van der Heijden bij het maken van een project hoe dieren en planten doorevalueren wanneer de mensheid is uitgestorven.

Middels een crowdfunding wordt een bedrag verzameld om het project te realiseren. 

Hoe ziet de wereld er uit als de mens er niet meer is? Met die vraag brengt Marjan van der Heijden (student Master of Animation in Den Bosch (AKV St. Joost) voor haar afstudeerproject het ludieke idee in beeld hoe dieren en planten doorevalueren wanneer de mensheid is uitgestorven. Hiervoor kwam ze ondermeer naar het NVMO ter inspiratie.  

Mensen zijn vaak bezig met de toekomst, maar staan zij er ook wel eens bij stil dat de toekomst ook zonder hun aanwezigheid kan zijn? 

In haar afstudeerproject laat Marjan haar visie zien op een toekomst waarin de mensheid niet meer aanwezig is op aarde. Een toekomst waarbij de natuur doorgroeit en langzaam ons erfgoed overneemt. Hoe ziet deze toekomst er dan uit? En hoe zullen onze dierbare huisdieren zich aanpassen op deze nieuwe omgeving?

 

transformatie via tijdlijn

Voor dit project maakt Marjan een poster die door middel van een app een mogelijke toekomst laat zien. Het betreft het samenstellen van een Augmented Reality-poster (een techniek waarbij je met je telefoon onderdelen kunt scannen waardoor er dingen verschijnen op je scherm). Deze poster wordt uitgevoerd in de stijl van een oude schoolplaat. Op de poster is een omgeving afgebeeld van zo’n 100 - 500 jaar na de mens, dit betekent dat het menselijk erfgoed nog zichtbaar is, maar deels vergaan door de natuur. Te zien is hoe de natuur langzaam alles overneemt. In deze omgeving zijn dieren te vinden zoals wij deze kennen. Door deze dieren met je telefoon te scannen, verschijnt het dier met een tijdlijn op je telefoon. Door het  verschuiven van de tijdlijn door de tijd zal het dier gaan transformeren.

 

Marjan ziet zichzelf als een allround artist. Dier en natuur is een terugkerend thema in de verschillende werken die zij maakt. Graag laat ze de mooie, maar soms ook onverwachte kant van de natuur zien en zij hoopt hierbij mensen bewust te maken om de natuur beter te behandelen, beter dan de mensheid op dit moment doet.

 

Voor educatie maakt zij ook tekenplaten waarbij kinderen zelf kunnen nadenken hoe verschillende dieren zouden kunnen evolueren, waarbij ze rekening houden met de verandering van de omgeving.

 

crowdfunding

Om dit project te realiseren is er een budget nodig. In juli begon Marjan een fondsenwerving, waarbij mensen een bedrag kunnen doneren om het project te realiseren. Inmiddels haalde zij 60% en het BKKC geeft een bijdrage voor de laatste 20%. De crowdfunding loopt nog tot zondag 5 augustus. 

 

De bedoeling is om het project laagdrempelig te maken, zodat zo veel mogelijk mensen het zien, beleven en geprikkeld worden door dit onderwerp. Ook wordt het budget gebruikt voor het vele drukwerk.  Elke (kleine) bijdrage helpt haar het project vorm te geven en er de tijd in te steken die het verdient.

Na realisatie blijft het project draaiende door het delen van feitjes, visuals en de ideeën die anderen bij dit project hebben.

Het budget maakt het ook mogelijk dat de poster zo ontwikkeld wordt dat deze is aan te passen naar verschillende wensen. Zo kunnen dieren vervangen worden en eventuele gebouwen aansluiten bij de locatie.

Afgelopen woensdag (25 juli) werd zij geïnterviewd over dit project en de crowdfunding via AmsterdamFM.

 

kadootje

Mensen die doneren, krijgen afhankelijk van hun bijdrage, iets terug in de vorm van een reality-ansicht, -poster of vrijkaarten voor het Natuur Museum Brabant of het NVMO.

Meer informatie over het project en het doneren vind je via www.voordekunst.nl/projecten/7553-the-world-that-could-be 

 

Samenwerking

Bij het realiseren van het project werkt Marjan nauw samen met Dutch Rose Media in Eindhoven. Zij ontwikkelden een augmented reality app die zij mag gebruiken voor haar project. Via deze app is een map waarbij je het project kunt downloaden. Wanneer je dan de poster scant, komen elementen via je telefoon tot leven.

 

Marjan voerde verschillende gesprekken met natuurhistorische musea en dierentuinen. Uiteindelijk verschijnt  het project op verschillende plaatsen, zoals bij het Erfgoedhuis in Eindhoven, het Reptielenhuis de Aarde in Breda, het Natuurhistorisch en Volkenkundig Museum in Oudenbosch, dierenpark De Oliemeulen, het Natuur Museum Brabant in Tilburg en het Kasteelpark Born.

 

het principe

Door middel van de ‘Dutch Rose Media’ app en augmented reality komen de dieren tot leven en zullen ze door de jaren heen gaan evolueren. Dit betekent dat je verschillende onderdelen kunt scannen met je telefoon, het onderwerp zal verschijnen op je telefoon en gaan bewegen, ook komt er een tijdlijn in beeld deze geeft de jaren aan na de mens. Zodra de tijdlijn verder gaat, zie je het dier evolueren en transformeren zodat het dier beter kan voortleven in een veranderde omgeving.

Dus installeer de ‘Dutch Rose Media’ app, download het project ‘The world that could be’ en begin je zoektocht naar de toekomst.

 

mogelijke uitbreidingen

Wanneer dit project een succes blijkt te zijn, volgen uitbreidingen als:

- een extra poster voor bijvoorbeeld onderwaterwereld, jungle, woestijn, noordpool etc.

- een workshop over evolutie

- uitdagende tekenplaten om zelf na te denken over mogelijke evoluties.

 

Voor leuke weetjes en updates is het project te volgen op social media

www.facebook.com/MarjanAtWork 

www.instagram.com/theworldthatcouldbe/ 

www.marjanvdheijden.com 

Help mee haar afstudeerproject te realiseren. Ga voor meer informatie naar:

www.voordekunst.nl/projecten/7553-the-world-that-could-be