'Het beste verjaardagscadeau dat ik mezelf ooit gegeven heb!'

 

Zo omschreef ik mijn aanschaf van de Indian Scout. Niet eens van plan om een nieuwe motor aan te schaffen, was het liefde op het eerste gezicht toen ik bij De Jongh Alphen a/d Rijn op een Indian Scout ging zitten. Mijn broer Sjef keek me aan en knikte; dit werd mijn nieuwe motor.

Sjef was ook toe en reed al eerder dan ik op zijn nieuwe Honda Shadow, een complete motor met alles er op en er aan. Toen mijn Indian werd afgeleverd, wisten we beiden dat we veel plezier zouden beleven aan die nieuwe fietsen.

Dit jaar heeft ons gezegend met veel mooie dagen. Niet gek dus dat ik vandaag op mijn kilometerteller keek en tot mijn verbazing zag dat ik de 7.000 kilometer was gepasseerd. En dat, terwijl toen ik hem kocht er amper 2.907 km op stond. Wat gaat het snel. Bij Sjef gaat het nog sneller, die heeft er al ruim 9.000 km mee gereden. Maar, hij gebruikt hem dan ook voor woon-werk verkeer.

Sjef en ik hebben al behoorlijk wat stukken van België en Zeeland doorkruist. Heerlijk hoe je met zijn tweeën gezamenlijk kunt genieten van je tweewieler, van de omgeving en het rijden en van elkaars gezelschap. Met z'n drieën is nog leuker, en dat gebeurde toen onze neef Corné ook meereed. Het weer was wat somber, zelfs een buitje, maar het plezier was er niet minder om. Willemstad, Oude Tonge, Renesse, Neeltje-Jans, tot voorbij Domburg om weer op huis aan te gaan. De kilometers verdwijnen onder je wielen. 

Tof om op een van je ritjes een oude voetbalmaat tegen het lijf te "rijden" en samen het ritje te vervolgen. Natuurlijk is hij toegevoegd aan het groepje dat we aan het formeren zijn. Guy met zijn Shadow 1100, Corné met zijn Harley, Sjef met zijn Shadow, Ruud met zijn Harley die nog steeds mee wil en ik op mijn Indian. Het belooft wat voor de komende tijd.

Mijn Indian Scout heeft een modern watergekoeld blok van 1133 cee, verdeeld over twee cilinders. Met 100 pk en zo'n 100 NM aan koppel heeft deze machine een berg vermogen waar je haast akelig van wordt. Een topsnelheid van boven de 200 km/u zal ik waarschijnlijk nooit halen, evenals dat ik de acceleratie van 0 tot 100 km/u binnen 3.7 seconden maar niet ga uitproberen. Maar deze machine toert zo zalig, lage toeren veel vermogen, en als je een keer wat sneller moet zijn, dan is het vermogen daar. Wat zit dat ding laag, en hoe comfortabel kun je er uren lang mee toeren. Deze machine maakt me blij en ik kan, wanneer ik hem terug in de garage zet, haast niet wachten tot de volgende toerbeurt weer daar is. De vrijheid die motorrijden me geeft is onbetaalbaar, hoe mooi ook dat ik dit met vrienden kan delen. Dus in ongeveer vier maanden ruim vierduizend kilometers te zien wegsmelten, is een waar feest.

Ik zou zeggen, op naar nog veel meer toertjes.