“Het persoonlijk contact tussen arts en patiënt is gebleven”

Orthopedie in het Bravis ziekenhuis heeft zonder grote problemen de coronahectiek doorstaan. Dat is vooral te danken aan de omschakeling die in de dienstverlening is gemaakt. De spoedgevallen op de gipskamer zijn gewoon doorgegaan. Veel fysieke afspraken op de polikliniek zijn omgezet in telefonische consulten. “Daardoor is het persoonlijk contact tussen arts en patiënt gebleven”, zegt teamleider Miriam van der Jagt trots. “En valt de wachtlijst gelukkig mee.”

 

De vakgroep Orthopedie was gewend om met name patiënten fysiek te ontvangen in de spreekkamer. “De coronasituatie maakte versneld duidelijk dat het ook anders kan. De arts kan meer dan verwacht telefonisch bijdragen om na te gaan hoe het met de patiënt gaat. Dat is voor beide partijen efficiënter. Patiënten reageerden zeer positief op deze manier van dienstverlening in plaats van het annuleren van hun afspraak. De patiënt hoeft daardoor bijvoorbeeld niet uit Scherpenisse of Hoeven naar het ziekenhuis te komen. Bij twijfel vond uiteraard meteen aanvullend onderzoek plaats. De afgelopen maanden zijn de behandelingen van letsels en trauma-operaties altijd doorgegaan. Ook de gipskamers op beide locaties zijn opengebleven, knap werk van de gipsmeesters in soms lastige omstandigheden. Helaas hebben we niet iedereen van de gevraagde zorg kunnen voorzien, zoals het uitstellen van alle planbare operaties, kleine ingrepen en injecties. Steeds in overleg met de patiënt, die in de meeste gevallen daarvoor alle begrip had”, blikt Miriam terug.

 

Grote druk op secretaresses

De gewijzigde dienstverlening legde een grote druk op de secretaresses. “Hun hele manier van werken werd handwerk”, vertelt de teamleider. “Aan de buitenkant leek de drukte op de polikliniek af te nemen omdat de wachtkamers leeg raakten. Maar het bellen, het handmatig omboeken van alle patiënten en het uitleggen wat we deden kwamen allemaal op het bordje van de secretaresses te liggen. Wekelijks en soms dagelijks werd gekeken of de aantallen en de dienstverlening aangepast konden worden aan de mogelijkheden binnen de richtlijnen van het RIVM, Bravis en de wensen en kaders van de vakgroep. Ik heb veel respect voor hoe zij dat hebben gedaan. Enkele secretaresses hebben zich ook laten inwerken op de afdelingen met coronapatiënten. Iedereen was naast de veranderingen bij Orthopedie ook bereid zich elders in te zetten. Datzelfde gold voor de orthopedisch chirurgen. Zij wilden graag hun bijdrage leveren. Noodplannen werden geschreven en bedacht, maar invoering daarvan is gelukkig niet nodig geweest.”

 

Meer patiënten willen ontvangen

De situatie bij Orthopedie is nog niet volledig genormaliseerd. “Sinds 11 mei vinden de uitgestelde operaties plaats. Daarbij zitten we nu op ongeveer 80 procent. Vanaf 1 juni kunnen we weer op volle kracht opereren. De kleine, poliklinische ingrepen aan hand en pols worden sinds begin mei weer uitgevoerd”, licht Miriam toe. “Het zou ons wel helpen als meer patiënten alleen zouden komen. Natuurlijk zijn sommige mensen afhankelijk van begeleiders en bij de gipskamer kan het vaak niet anders. Toch zien we regelmatig mensen samen zitten, waarbij dat niet echt nodig is. Als Orthopedie zitten we in de fase waarin we meer patiënten zouden willen zien dan nu mogelijk is. De artsen kunnen niet wachten om weer volle spreekuren te draaien. Ondertussen proberen we met een combinatie van fysieke bezoeken en telefonische contacten onze patiënten zo goed mogelijk van dienst te zijn.”

 

Fotobijschrift

Teamleider Miriam van der Jagt van Orthopedie is blij dat ondanks de coronacrisis het persoonlijk contact met de patiënt is gebleven.

_____________________________________________________________¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬