Het magazine Big Twin organiseert al zo’n kleine 30 jaar een geweldige motorbeurs.

Daarvan was ik er volgens mij voor de 20e keer bij. Het begon allemaal in het Autotron te Rosmalen. Tegenwoordig is de beurs in de expo hallen te Houten te vinden.

Voor mij en mijn broers Henk en Sjef is het een traditie geworden om op de zaterdag al bijtijds in de auto te stappen zodat we eigenlijk zo’n beetje vanaf het “startschot” om 10:00 uur binnen vallen. Het voordeel is dat het dan nog niet stampensdruk is en we alle drie de tijd kunnen nemen om foto’s te maken.

De Bikeshow & Expo heeft ons nog nooit teleurgesteld. Er zijn kramen met specialisten op het gebied van spuitwerk, lederbewerking, customising en natuurlijk vinden we ook de stands van merken als Harley Davidson, Indian, BMW en dergelijke. Natuurlijk kun je daar de allerlaatste modellen bewonderen. Zo toonde Harley Davidson de nieuwste Sportser, een beest van een machine die nogal afwijkt van het vorige model.

Maar Harley voelt de hete adem van andere merken in de nek. In De Verenigde Staten is Indian behoorlijk aan de weg aan het timmeren met een interessante modellenlijn. De nieuwe Chief ’22 is daar een mooi voorbeeld van. Sommige tongen fluisteren dat de nieuwe Sportster een direct gevolg is van de succesvolle Indian Scout.

Maar wat dacht je van de BMW R18? De verschillende uitvoeringen laten een geweldig mooie cruiser zien. Op deze beurs stond een speciaal verbouwd model. Het was een indrukwekkende bike waar je zo mee weg wilt rijden. Maar deze all customised bike tilt je wel zo’n 40.000 euro uit je zak. Gelukkig zijn de “normale” modellen een stuk gunstiger geprijsd.

Een ander merk dat zich op dit marktsegment begeeft is Triumph. De nieuwe Bonneville is een plaatje.

Waarin de Big Twin Expo & Bikeshow de laatste jaren excelleert, is de build wedstrijd. Door heel de beurs heen staan deelnemers aan deze wedstrijd met de meest wonderlijke en schitterende bikes. Voor de liefhebber is het genieten en je ziet dan ook vaak mensen, of groepjes, alle details in zich opnemen. Hoe langer je kijkt, hoe meer je ontdekt. De variatie is groot; van een geheel verbouwde Kawasaki tot geheel eigenbouw.

Heel zonde dat een bepaald standje een luidruchtige dissonant was; ze vonden het nodig om de meest luidruchtige decibellen uit de uitlaten van een van hun bikes te laten knallen. Ik hou best wel van een pittig geluid, maar om op een drukke beurs zo tekeer te gaan was erg overdreven, en bovendien te lang achter elkaar. Mensen maakten zich gewoon uit de voeten. Maar ja, zij zelf vonden zich waarschijnlijk geweldig, want ze genoten enorm van de consternatie die ze veroorzaakten.

Nee, dan kon je beter even langs de stand van Jeckyll & Hide gaan, waar de nieuwste geluid verstelbare uitlaten werden getoond. Ze lieten ook de luide modus horen, maar met respect naar het publiek toe.

Een ander minpuntje vond ik de verlichting. De motoren werden geweldig uitgelicht, zo kwamen ze er hartstikke fraai bij te staan. Maar deze (LED?)verlichting was zo fel dat ze bij mij voor migraine aanvallen zorgden, dusdanig dat ik de beurs voortijdig verlaten heb. Ik snap dat de motoren op hun best “in het zonnetje” gezet moeten worden, maar richt de stralen dan naar beneden, en monteer ze met lichtkappen, zodat de bezoeker die felle bundels niet recht in de ogen schijnen!

Met de E-tickets op mijn telefoon stond je al snel binnen, wat dat betreft is deze beurs fantastisch georganiseerd. Als koper van een ticket werd je via de mail ook prima op de hoogte gehouden van de eventuele maatregelen, en zeker de aanpassingen naar aanleiding van de laatste Corona persconferentie. Wat dat betreft hulde aan Big Twin.

De Big Twin Bikeshow & Expo was ook dit jaar weer geweldig. De sfeer was vanouds gezellig, er waren voldoende rustpunten in de vorm van eet- en drinkhoekjes, alsmede de nodige stands voor helmen, kleding en wat niet meer.

En wat motoren betreft was het weer genieten geblazen. We kijken met de drie broers dan ook uit naar de volgende editie.

 

Nog even terugkijken dan… 😉