Korenmolen langs de weg Roosendaal en Nispen van de maand oktober

De Hoop is een korenmolen aan de Willem Elsschotlaan in Roosendaal. Ook op deze molen draait molenaar Niek van Eekelen. Het is een gesloten standerdmolen uit oorspronkelijk 1684. De molen is gedekt met eiken en heeft een vlucht van 24,23/24,36 meter. De molen ziet men vanaf de N262 goed liggen.

De Hoop is een viertal keer verhuisd. Aanvankelijk was de molen gebouwd in Schaarbeek, hij verhuisde in 1783 naar de wijk Helmet, vervolgens in 1885 naar Merksem, en in 1896 naar de Bredaseweg in Roosendaal en ten slotte in 1966 naar zijn huidige plaats, die toen nog buiten de bebouwde kom lag. De storm van 15 januari 1990 veroorzaakte grote schade, die in 1993 weer werd hersteld.

Gezien vanuit zuidelijke richting staat ten oosten van de snelweg Roosendaal - Antwerpen in het zuidelijke stadsdeel De Kroeven een sierlijke gesloten standerdmolen aan de Willem Elsschotlaan.

De molenkast is aan weerszijden opgebouwd uit verticale rabatdelen en het borsteind uit horizontale delen. Onder de met dakleer beklede kap ligt een houten Belgische bovenas met gietijzeren insteekkop.

De molen heeft een Oud-Hollands op gehekt wiekenkruis welke wordt afgeremd met behulp van een Vlaamse blokvang met vangtrommel. Er werd graan gemalen met een koppel 15er kunststenen als achter molen en een koppel 17er kunststenen als voormolen. Het luiwerk werkt met een kam-aandrijving om zakken te hijsen. Hoe oud deze 17e -eeuwse molen precies is, waar hij gebouwd is en hoeveel keer de molen is verplaatst, is helaas niet meer precies te achterhalen. Aangenomen wordt dat de molen van oorsprong als 'Molen Van Het Rad' (naast een executieplaats) in Anderlecht (bij Brussel) is gebouwd, waarna deze in 188O naar het noordelijker gelegen Merksem bij Antwerpen werd verplaatst door de latere burgemeester van dit dorp, Victor Roosens.

In l896 kocht Victor Schrauwen uit Rijsbergen de molen om deze opnieuw te verplaatsen naar de Bredaseweg in Roosendaal. De nieuwe eigenaar overleed echter nog voor de molen weer in gebruik gesteld kon worden door zijn zoon Victor. Een andere zoon, Stan, werd molenaar in Canada.

In de Tweede Wereldoorlog liep de molen zware schade op, waarna in 1950 door tussenkomst van de Vereniging De Hollandsche Molen de molen in 1950 hersteld kon worden. Een grondige restauratie volgde later. Het naoorlogse Roosendaal groeide gestaag en de Bataafse Petroleum Maatschappij verwierf de grond rondom de molen en dreigde de zoveelste ondergang van een molen in Roosendaal. De standerdmolen op de Molenberg was rond 1890 al gesloopt en de Kalsdonkse molen trof in 1906 een zelfde lot. De Hoop kon gelukkig gespaard blijven doordat deze voor een symbolisch bedrag aan de gemeente werd overgedragen. Tevens heeft genoemde oliemaatschappij in 1966 de meer dan 110.000 gulden kostende verplaatsing naar de huidige standplaats in de woonwijk De Kroeven en een opknapbeurt bekostigd.

In januari 1990 liep de molen grote stormschade op waarna in 1993-94 het herstel volgde. Helaas tast de moderne stadswijk het karakter van de molenomgeving sterk aan. Bovendien staat er vrijwel radiaal op de molen een aaneengesloten groene wand van bomen van noord naar zuid. Deze neemt de wind behoorlijk uit de zeilen. In De Hoop wordt nu op vrijwillige basis graan gemalen. De molen is meestal zondags te bezichtigen.

Adres: Willem Elsschotlaan, 4707 GA

Functie: korenmolen, oorspronkelijk koren- en schorsmolen

Eigenaar: gemeente Roosendaal

Bouwjaar: 1897/1966-1967

Molenaar: Niek van Eekelen

Bezoekmogelijkheid: Op zondagmiddag van 14.00 uur tot 17.30 uur en op afspraak met de molenaar

 

Technische gegevens / Geschiedenis

 

Type:

standerdmolen (gesloten)

Functie

korenmolen

Inrichting

2 koppel maalstenen

Vlucht:

24,36 m.

Wieksysteem:

Oud-Hollands

Binnenroede:

24,23 m., ijzer, gelast, fabr. Straathof, nr. 80, bouwjaar 1994

Buitenroede:

24,36 m., ijzer, gelast, fabr. Straathof, nr. 81, bouwjaar 1994

As:

gietijzer, fabr. Hardinxveld, nr. 56, bouwjaar 1993, lengte 5,22 m.

Vang:

Vlaamse blokvang met vangtrommel.

Bovenwiel of aswiel:

80 kammen, steek 11,8 cm., tandkrans achtermolen: 77 kammen, steek 11,5 cm.

Overige molen- of aandrijfwielen:

Steenschijfloop voormolen: 13 staven
Steenrondsel achtermolen: 13 staven

Overbrengingsverhoudingen:

1:6,2 en 1:5,9

Kruiwerk:

zetelkruiwerk

Biotoop:

Matig

Rijksmonument nummer

32705

RD-coördinaten

X = 91,030 Y = 392,480

GPS-coördinaten

51°31,06'N 4°27,93'E

Specificaties

Maalstenen: 1 koppel 17er kunststenen (voormolen) en 1 koppel 15er kunststenen (achtermolen)
Luiwerk: kamaandrijving

 

Foto's en tekst Bastin van Elzakkers