En verder gaat de tocht, nu een overzicht van week 2

Steeds zuidelijker ......

24 mei 2017 - Torhout, België

Dag 8 : Brugge - Groenhove 31km. ( Totaal 185 km. )

Vanochtend samen ontbeten met Nicole en Georges en afscheid genomen van Georges. Nicole liep mee naar een pad dat rechtstreeks in de richting loopt en aansluit op mijn etappe van vandaag. Na enige uren lopen verscheen plotseling tussen de struiken het kasteel van Tillegem. Heel mooi, maar geen tijd om het te bezoeken. Vandaag loop ik door nogal wat bossen en belandde daar bij een brasserie om even uit te rusten. Hier staat het mooie kasteel Tudor, erg verrassend allemaal. De zon doet weer zijn uiterste best om mij nog meer vellen te bezorgen …natuurlijk weer vergeten te smeren. Deze etappe zou normaal gezien 25 km zijn, maar omdat de overnachtingsplaats 6 km van het startpunt ligt, is deze afstand er ook bijgekomen. Dus 31 km vandaag. Béétje veel, zo 2 dagen achter elkaar in het begin van deze camino. Op mijn nieuwe overnachtingsplaats werd ik zeer hartelijk verwelkomt. Het diocesaan centrum Groenhove bij Torhout. Ze zagen aan mij dat ik nogal vermoeid overkwam, dus gelijk rugzak af en eerst naar het restaurant voor een koel pintje. Daarna naar mijn prima kamer met eigen douche /toilet. ‘sAvonds ragout met aardappelpuree en salade gegeten. Morgenochtend nog even ontbijten en dan weer op pad naar Roeselare. Zit dit verhaal te schrijven in het inmiddels gesloten restaurant want het hele complex is vanaf nu t/m zondag gesloten i.v.m. Hemelvaartsdag. Voor een pelgrim is hier altijd plaats, dus de directeur kwam nog langs met de stempel en !!!!!!! een Westmalle Triple voor de reserve energie sprak hij….

25 kilometer met 30 graden en 14,5 kilo…moet niet gekker worden….

25 mei 2017 - Roeselare, België

Dag 9 : Groenhove - Roeselare 25 km. ( Totaal 210 km. )

De gordijnen zwieren open en zie gelijk een strakke blauwe lucht . Hmm dat belooft wat voor deze dag. Het weerpraatje geeft aan voor de komende dagen zo rond de 30 graden, dus..smeren geblazen. Al gauw loop ik weer door het West-Vlaamse landschap, wat een beetje begint te glooien. De koeien lachen vrolijk in de wei, en kwispelen mij een goede Camino toe. Deze dieren zijn altijd nieuwsgierig als je ze passeer. Na 6 km kom ik in Lichtervelde terecht waar een behoorlijke grote Jacobskerk staat. Wat konden ze toch bouwen indertijd. Plots werd ik alweer aangesproken door iemand die zelf de Camino heeft gelopen. Leuk gesprek gehad. Dit is trouwens in België al 5 keer gebeurd, een spontane reactie op mijn schelp aan de rugzak, dat leidt naar hele praatjes met wildvreemde mensen. Na Lichtervelde via Gits naar Roeselare, waar niks aan is. De ontvangst bij An & Bart was daarentegen weer heel gemoedelijk en gezellig. Op mijn kamer staat een heus hemelbed, waarmee ik naar de zevende hemel vloog. s-Avonds een Italiaans restaurant opgezocht en daarna gaan rusten voor de volgende dag.

Roeselare - Wevelgem

26 mei 2017 - Wevelgem, België

Dag 10 : Roeselare - Wevelgem 24 km. ( Totaal 234 km. )

Deze etappe liep op rollekes. Kort na het vertrek passeerde ik een bijzonder mooi kasteel, wat een privebezit is en een van de oudste renaissancekastelen is van het land ( 1520-1535) In het park van dat kasteel ligt ook een gerestaureerde ijskelder. Schijnen de vleermuizen fijn te vinden in de winter. Zo rond 10 uur kwam ik aan in het gehucht Beitem, waar naast een zeer oud stationneke het enige cafe open was. Er zaten al een zevental gasten binnen ( allemaal precies gepensioneerden ???) Aan een koele stevige pint. Voor mij te vroeg dus,,, maar een koffie besteld. Vandaag ook weer door drie verschillende mensen aangesproken waar ik vandaan kwam en wat de bestemming is. Erg leuk al die interesses. Via Ledegem kwam ik in Menen terecht. Deze stad is net als Roeselare niet interessant. Wat gegeten hier en verder met wat tussenstops tot mijn overnachtingsplek in Wevelgem. Prima adres met hartelijke ontvangst. Uiteindelijk beland ik bij een Aziatisch restaurant wat goed te doen was. Gisteren was het Italiaans, en wat zal het morgen zijn???

Van goeiendag naar bonjour…..en voor de tweede keer de Schelde…uhh L'Escaut

27 mei 2017 - Pecq, België

Dag 11 : Wevelgem - Pecq 33 km. ( Totaal 267 km. )

Op deze dag vindt de omschakeling plaats van het Bergs naar het Frans. Bij Tombrouck zal ik de taalgrens gaan passeren, maar zover ben ik nu nog niet. Na een behoorlijk uitgebreid ontbijt, kreeg ik nog een lunchpakket mee wat zeker wel 1 kilo woog. Dus rugzak nog zwaarder, vandaag nog warmer en ook nog verder dan normaal. Jaja…het leven van een pelgrim gaat niet altijd over tulpen!!! Maar goed, blijven lachen, niet zeuren en gewoon doorlopen.Via het dorp Lauwe loop ik verder naar Rollegem, het laatste Nederlandstalige dorp in België. Het is vandaag ook voor de eerste keer dat de heuvels steeds steiler worden, dus de kuiten gingen ook een beetje protesten. Ook hier geldt de regel..niet zeuren, de rest van de dag bleven ze kalm. Ineens zijn de straatnamen 2 talig, en wordt ik in het Frans aangesproken. Dit zal zo blijven tot de Spaanse grens. Langs Tombrouck loop ik door naar Pecq, waar ik de Schelde weer ontmoet. Hier is hij nog maar ongeveer 30 meter breed. 2 km verder bereik ik mijn eindbestemming voor deze dag. Hier had ik de beschikking over een chalet.

België uit, Frankrijk binnen....

28 mei 2017 - Mortagne-du-Nord, Frankrijk

Dag 12 : Pecq - Mortagne du Nord 26 km. ( Totaal 293 km. )

B O N S D R E U N F L I T S B O N S … zo vroeg wakker worden door dat onweer hoeft nou óók weer niet dus nog maar verder ZZZZZŹZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Zo. De wekker liep mooi op tijd af, zodat ik alvast de rugzak kan inrichten en mijn water in de camelbak kan verversen. Gisterenavond ontmoette ik nog 3 andere Santiagogangers, die vandaag ook naar mijn etappeplaats liepen…..maar wel zonder rugzakken. Die werden vervoerd, zoals ook heel vaak in Spanje gebeurd. Eigenlijk zijn dit geen pelgrims, maar luxe wandelaars. Het kerkje van Esquelmes dateert uit de elfde eeuw, en is daarmee een van de oudste van Europa. Na zo'n 2 uur wandelen langs de Schelde, bereikte ik Doornik oftewel Tournai. Volgens mijn info bestond deze stad al in de Romeinse tijd. Onder de Franken (Childerik & Clovis) was dit de hoofdstad van het Frankische Rijk. Het is maar dat je het weet!!. Via de Jacobskerk om een stempel, naar een terrasje op de markt met zijn imposante gebouwen. Koffie op, en weer verder langs het Belfort en de kathedraal die helaas in de steigers staat naar de Schelde om die verder te volgen tot Antoing, waar ook weer een schitterend kasteel staat, wat helemaal verbouwd is tot een neogotisch verblijf. Zo. Door Bléharies te passeren bereikte ik de grens met Frankrijk. Daar werd ik heel blij van, ben graag in dit land. Na een half uur bereikte ik mijn eindbestemming in Mortagne du Nord, waar er weer een mooie kamer ter beschikking was in een Chambres d'hôtes.

Vaarwel Schelde.....

29 mei 2017 - Rombies-et-Marchipont, Frankrijk

Dag 13 : Mortagne du Nord - Rombies et Marchipont 30 km ( Totaal 323 km )

Vandaag liep ik al om 8 uur buiten. Ondanks de toch weer hoge temperaturen, zat het tempo er goed in. Heb de 30 km gedaan in 7 uur. Tot Condé sur l'Escaut nog ongeveer 12 km langs de Schelde gelopen, waarna deze uit het zicht verdween. In Condé een brasserie opgezocht om even bij te komen van dit eerste stuk. De uitbater was nogal verwonderd over mijn onderneming naar Lissabon, dat ik wat van hem moest drinken. Na een leuk pratje toch maar weer verder. De route was vandaag niet zo interessant, dus maar goed doorgestapt richting Rombies et Marchipont waar ik werd verwacht door Paul en Marie Cecile. Ik werd gelijk in de watten gelegd met een heerlijke koele Kriek. Ze boden aan om mijn was te doen, kreeg nog een rondleiding door Paul met de auto van de omgeving waar we een prachtig oud kerkje gingen bezoeken met erg oude beelden en glas in loodramen. Nog de aanwezige speciale schapen op hun erf bezocht. sAvonds lekker gegeten samen en daarna nog even de weblog bijgewerkt. Ook bij deze aardige mensen kwam ik niks te kort.

Forêt de Mormal .....

31 mei 2017 - Landrecies, Frankrijk

Dag 14 : Rombies et Marchipont - Landrecies 33 km ( Totaal 356 km )

Deze dag begint gelukkig eens een keer bewolkt.Niet dat ik wat tegen de zon heb, maar zowat alle dagen hierin lopen met die 15 kg.en hoge temperaturen in het begin van deze Camino is wel een heftige start. Na een prima nachtrust, wacht de langste etappe tot nu toe. Na het vertrek passeer ik Sebourg - Wargnies-le-Grand - Wargnies-le-Petit - Frasnoy - Carnoy en Locquignol, om als eindpunt in Landrecies te belanden. In de eerste dorpen is het direct veel klimmen en dalen geblazen, wat het tempo omlaag drukte. De tweede helft van deze etappe liep zowat geheel door het bos, Foret de Mormal geheten. Kilometers lang met soms lastige overgangen over boomstronken met stromend water eronder en kapot gelopen paden door paarden en hier en daar een ree gezien. Na 9 uur onderweg te zijn geweest, werd ik in Landrecies opgewacht door Yves, een heel goede Franse vriend die ik samen met zijn vrouw Marlene heb leren kennen op de Camino in 2012. Sindsdien hebben we jaarlijks contact. Zij wonen in Floyon, waar ik zeer hartelijk ontvangen wordt door Marlene. Met mijn eerdere ervaringen over hun gastvrijheid, staat me weer wat te wachten.