Week 7 Sjaak geraakt steeds verder van huis

Daar gaat ie weer ...
28 juni 2017 - Sorigny, Frankrijk
Dag 43 : Tours - Sorigny 24 km ( Totaal 1033 km )

Na een rustdag, is het telkens weer een beetje opstarten, wat betreft het lopen met die bijna 15 kg op de rug. Enfin, gewoon doorgaan en na verloop van tijd gaat het weer vanzelf. Op dit deel van de route, staan opvallend veel aanwijzingen voor de richting naar Santiago de Compostelle. Heb het wel eens anders meegemaakt. Na de stadsdrukte van Tours achter mij te hebben gelaten, begon gelijk weer het klimmen en dalen. De etappe van vandaag liep ook weer door behoorlijk veel kleine dorpen en gehuchten. In Veigné een bar opgezocht voor een grande caffee, en bij de bakker een halve baguette met jambon en augurk gehaald, om die op een bank in de zon naar binnen te werken. Tussendoor nog een paar keer de regenjas aan en uit moeten doen, want het was wisselvallig weer. Aangekomen in Sorigny, gelijk naar de Mairie gelopen , want daar hadden ze wat adressen voor mij om te overnachten. Drie van de vier adressen lagen nogal ver uit het centrum, dus werd het Auberge de Mairie, aan de overkant, en praktisch op de route. Voor €50,00 een nette ruime kamer, 3 gangen diner, inclusief halve liter wijn, en ontbijt. Het diner was prima, en de wijn ook. Op dit moment is het weer aan het onweren. Beter nu, als tijdens mijn wandeling.

Van windkracht 6 naar 7 ….
29 juni 2017 - Sainte-Maure-de-Touraine, Frankrijk
Dag 44 : Sorigny - Sainte-Maure-de-Touraine 25 km ( Totaal 1058 km )

Zeeeer wisselvallig weer, deze week. Voor de natuur(lijk), zeer welkom, maar om in te wandelen een stuk minder. Het is soms hink-stap-sprong van struik naar boom, en van tunnel naar afdak, om te schuilen tegen de soms toch wel hevige stortbuien. Daarbij komt nog dat de wind nogal behoorlijk krachtig was door die zware buien, zeker op de hogere vlaktes. In de ochtend was het zeker wel windkracht 6, wat in de middag opliep naar 7, en dan nog eens lekker op kop. Dat was dus behoorlijk douwen. Maar ik heb het weer gered , en goed aangekomen in Saint - Maure- de- Touraine, waar ik ging overnachten in een echte pelgrimsherberg. Bij aankomst was ik alleen, maar na een paar uur kwamen er twee pelgrims bij. Een Frans echtpaar uit Blois, die maar 11 etappes lopen, tot Melle. Aardige mensen, leuke gesprekken. Alleen de volgende ochtend vertrokken zij eerder dan ik, en een K A B A A L dat ze maakten !!! Het was hun eerste (stukje) camino, maar ze moeten nog opgevoed worden. Hun wekker liep af, prima, maar gelijk licht aan, hard praten, en geen rekening houden, dat er nog 1 medepelgrim sliep. Nou ja sliep, door dat kabaal was dat ook over.

Shampoo als afwasmiddel…
30 juni 2017 - Les Ormes, Frankrijk
Dag 45: Sainte-Maure-de-Touraine - Les Ormes 21 km ( Totaal 1079 km )

Eindelijk waren de kabaalpelgrims uit Blois weg. Op mijn dooije gemak opgestaan, ingepakt, en op weg naar een bar voor een grande coffee. Een pelgrimsherberg in deze omgevingen, is meestal alleen maar om te slapen, dus een ontbijt moet je dan zelf samenstellen door een bezoek aan de bar, en de bakker. Zo gezegd zo gedaan. Dit ontbijt al wandelend/happend weggewerkt, en weer tussen de buien door naar mijn volgende eindbestemming. De dagen zijn op deze manier een beetje saai, dus de verhalen ook. Een paar dagen geleden had ik al gereserveerd op de plaats waar ik nu verblijf. Eigenlijk een camping, maar ik huur hier nu een huisje. Nogal buiten de proporties van een pelgrim, maar als er niets anders is, dan moet het maar. Deze huisjes zijn natuurlijk ingericht voor gezinnen die hier vakantie willen vieren. Dus,,, de accommodaties zijn aanwezig, maar b.v. handdoeken, theedoeken, afwasmiddel, en noem nog maar veel meer op, is hier niet. Dus, deze pellegrim was aangewezen op zijn eigen spullen. Nou… ik heb het gered hoor. Bij de receptie van de camping, heb ik de 2 laatste biertjes weggekaapt. Daarna naar de epicerie gegaan voor wat voedsel. Ben uiteindelijk thuisgekomme met… 1 blik Cassoulet, (witte bonen met worst, worst, en nog wa), een fles wijn, en een zak olienootjes. Eerst begon ik dus maar met wijn en nootjes,,, en ( de t.v. stond aan), na de meteo, ben ik gaan koken. Da blik Cassoulet opgewarmd en opgegeten, met nog meer wijn. Toen moest ik afwasse ( dat moest, want morgenochtend om 8.30 komt de strenge meesteres van de camping ), dit huisje controleren. Met wat fantasie, heb ik alles afgewassen met de shampoo voor mijn haren, en de boel maar afgedroogd, met de handdoek, waar ik me een paar uur geleden mee afgedroogd heb. De pan, het bord, en ut glaske blinkt als nooit tevoren. Wat moet ik anders ?????

Gestart zonder ontbijt....
1 juli 2017 - Châtellerault, Frankrijk
Dag 46 : Les Ormes - Châtellerault 20 km (Totaal 1099 km)

Na de grondige inspectie van de mobilehome, door de madam van de camping, kon ik weer vertrekken, zonder kater. De hele fles wijn gisterenavond maar opgetutterd, en geen hoofdpijn. De luchten zijn nog steeds grauw en grijs, maar volgens de meteo gaat dat de komende week veranderen. Dus, zonder ontbijt op pad tot Dangé-Saint-Romain, 3 km verderop, om dat alsnog naar binnen te werken. Daarna kon ik er weer tegen, en liep door het weidse landschap naar Châtellerault, waar ik afgelopen dinsdag mijn pakketje moest ophalen bij de post. Toen had ik tijd genoeg om dit stadje te bekijken. Vandaag werd ik om 3 uur opgehaald bij de Jacobskerk door meneer Champigny. Zijn vrouw was thuis mijn ontvangst aan het arrangeren met een supergrote pikzwarte, precies aangebrande cake, en blond bier. Zeer aardige mensen waar ik om 19.00 uur mee aan tafel ga voor een diner. ZO…. Dat heeft gesmaakt zeg, Fransen kunnen toch erg goed koken. Toch weer zo'n 2,5 uur samen aan tafel gezeten om die 5 gangen op/en in te nemen. Ik ga vanavond eens wat eerder de mand in, want morgen staat de (vermoedelijk) langste etappe te wachten, 35 km.

Kedooke van de weergoden….
2 juli 2017 - Poitiers, Frankrijk
Dag 47 : Châtellerault - Poitiers 35 km ( Totaal 1134 km )

Gisterenavond vertelde Sylvette, dat we vandaag nog regen zouden krijgen, en dan vanaf maandag droog weer. Vanochtend om 7 uur aan het ontbijt, en om kwart voor 8 gingen de benen weer in de versnelling. Dit zou tot nu toe, de langste etappe worden van 35 km, dus zou ik zo rond een uur of 5 moeten arriveren in Poitiers. De eerste ruim 15 km ging het allemaal prima, maar daarna besliste die weergoden daarboven van, , , Hij, die pelgrim daar beneden, is al te vaak goed weggekomen met onze regenbuien ! ! ! Daar gaan we eens wat aan doen gromde ze eensgezind. Die lilukke apekoppen daarboven, wachtte met die enorme kraan open te zetten, tot ik precies boven op de 22 km lange Romeinse weg liep, zonder beschutting. Er was niets om te schuilen, links mais, rechts graanvelden. Ga daar maar eens onder zitten ?? Dan zit er maar een ding op,, gewoon doorlopen en vriendelijk lekker geniepig lachen naar boven, met een dikke knipoog erbij. Toen ze dat bemerkte, was voor hun de lol eraf, en draaide ze de kraan maar weer dicht. Zelf ben ik door de goede kleding gelukkig droog gebleven, en net na half 5, zat ik weer op een terras in Poitiers, een grote, grauwe ouwe stad, die ik morgen weer snel verlaat. Heb een eenvoudige pelgrimsherberg gevonden, wat toch weer een verschil is met de particuliere gemoedelijkheid van gisteren. Dat maakt pelgrimeren zo variabel, eigenlijk in alles.

De lange route …
3 juli 2017 - Coulombiers, Frankrijk
Dag 48 : Poitiers - Coulombiers 34 km (Totaal 1168 km )

In de avond, bekijk ik meestal de etappe voor de volgende dag, en volgens mijn Lepere gids zou die 20 km zijn. In werkelijkheid lopen er verschillende routes, soms afwijkend, en best vaak samen. Na een petit dejeuner te hebben genomen in een gezellig koffietentje, zocht ik mijn route op in de stad. De routekaart in de Leperegids is van niet te beste kwaliteit, dus viel ik snel terug op mijn gsm geladen met offlinekaarten. Op een gegeven moment kreeg ik toch het gevoel, dat ik die opgegeven 20 km niet ging halen. Uiteindelijk op de eindbestemming kwam ik uit op 34 km. De markeringen van de Leperegids raakte spoorloos, waardoor ik verder ging met de markeringen van de Grande Randonnée 655, die soms gelijk loopt. Erg verwarrend, maar eigenlijk ook onnodige (ruim 14 ) kilometers. Zit nu in een gite d ètape, weer samen met het stel uit Blois. Samen net gegeten, nog wat bijpraten over de etappes, en morgen weer verder richting Saint Sauvant.

Vliegen huis….
4 juli 2017 - Saint-Sauvant, Frankrijk
Dag 49 : Coulombiers - Saint Sauvant 21 km (Totaal 1189 km)

Na de nu, rustige overnachting met dezelfde mensen uit Blois, die een paar etappes geleden nogal kabaal maakten bij het opstaan, weer op pad met eindelijk weer eens een stralende blauwe lucht. In het huisje waar we sliepen, waren gisterenavond toch wel en paar vliegen. Niet fijn, maar die Fransen storen zich daar precies niet zo aan. Bij het wakker worden vanochtend, leek het wel of die bèèsten zich vertienvoudigd hadden. Waddun bèèstebende van vliege was da.. Snel alle ramen en deuren zo wijd mogelijk opengezet om ze de vrije natuur in te jage. ( Let op….. dit zijn geen taalfouten, maar een combinatie van de Nederlandse letteren EN het Énige echte Bergse woordenboek) Zo… Gelukkig was ons ontbijt in de vliegevrije woning van de verhuurder, en dat was zéér goed verzorgd. De etappe van vandaag naar Saint Sauvant was maar 21 km en het ging als een tierelier. Onderweg passeerde ik Lusignan, een heel oud klein stadje, wat er best nog interessant uitziet. Hier wat gedronken, en weer verder naar de eindstreep voor vandaag. Saint Sauvant leek wel uitgestorven. Het enige restaurant was nog net open, dus daar nog wat genuttigd. s- Avonds was het gesloten, en was dus voor de rest van de dag aangewezen op de enige epicerie in het dorp, die pas weer na 16.oo uur open zou gaan. Het stel uit Blois, ( kan eindelijk eens de namen onthouden) Brigitte en Joėl, waren er ook weer. Ik had al bodsgappe gedaan ( baguette- Camambert- en Wijn). Hun waren daar ook geweest , dus bij de maaltijd was er niks tekort.