Een ongelukje zit in een klein hoekje zeggen ze wel eens. Hoe waar bleek dit gezegde toen op 11 januari vonkjes bij een stapel kranten terecht kwamen. Een grote brand was het gevolg waarin zowel wagen als loods volledig verloren gingen.

BC De Beginnurs uit Kruisland werd getroffen door een ware nachtmerrie. Zo vlak voor de optocht staan ze met lege handen. De gevolgen zijn groot. Er vielen weliswaar geen gewonden, maar omdat er in de loods asbest verwerkt zat is de wijde omgeving vervuild. Het duurde wel enkele dagen voor omwonenden weer terug in hun huizen mochten. Dit incident toont aan hoe belangrijk het aspect veiligheid is. Tijdens mijn rondgang langs een aantal bouwkoten is direct duidelijk dat er hard gewerkt wordt. De spanning stijgt met het naderen van de datums van de diverse optochten, en er moet nog zoveel gebeuren. Het gevolg kan zijn dat er allerlei materialen en gereedschap op de grond liggen waar je over kunt struikelen. Maar ook loert het gevaar dat doorgangen en uitgangen geblokkeerd of slecht bereikbaar zijn. Ook kan er niet genoeg op gewezen worden dat activiteiten als lassen en slijpen vuurgevaarlijke situaties kunnen opleveren. Zorg er dus voor dat dit soort werkzaamheden altijd ver van brandbare goederen plaatsvinden. Zorg ook voor deugdelijke stopcontacten, verlengsnoeren en te gebruiken elektrisch materiaal. Vermijdt zoveel mogelijk de kans op kortsluiting. Veel gevaarlijke situaties zijn te voorkomen door gewoon attent te zijn. Ik vraag me echter af of de bouwclubs zelf wel eens een zogenaamd veiligheidsrondje lopen. Gewoonweg een wandeling door het bouwkot en met boerenslimheid rond kijken wat er nu voor gevaar kan zorgen. Wees daarbij kritisch en niet te nonchalant. Het voorkomt al veel gevaarlijke situaties. Gelukkig komt de brandweer steeds vaker op bezoek, maar de clubs kunnen zelf hierin ook wat actiever worden.

Veiligheid tijdens de optocht

Een aantal jaren geleden viel er op de Grote Markt te Bergen op Zoom een kop van een wagen af. Gelukkig vielen er geen gewonden, maar het werd meteen duidelijk dat er hier een risico lag. In de wijde omtrek worden er tegenwoordig convenanten van veiligheidsvoorschriften opgesteld, met daarmee aandacht voor alcohol misbruik tijdens de optocht, aanwezigheid van blusmiddelen, en zekerheid van een deugdelijke constructie. Ook vanuit Stichting Vastenavend gaan er ingenieurs langs de bouwkoten om tips te geven, en de constructie van de wagens na te lopen. Op deze wijze wil men zoveel mogelijk voorkomen dat er nog incidenten tijdens de optochten plaatsvinden.

De trieste aanblik bij De Beginnurs