Toyota heeft zijn sportieve kant nieuw leven ingeblazen met de komst van de GT86. Sommige tongen fluisteren dat dit eigenlijk de opvolger van de Celica is. We kennen Toyota van degelijke functionele auto’s. Maar sinds de MR2 en de Celica uit productie genomen werden leek het er op alsof degelijkheid en betrouwbaarheid de enige marketing termen waren. We weten inmiddels beter. De GT86 en de Lexus LFA zijn een toonbeeld van die sportiviteit die Toyota altijd hoog in het vaandel had. Plezier, sportiviteit en grote prestaties moest menig hart sneller doen kloppen. En er staat nog meer op stapel, zo belooft het grootste automerk ter wereld ons. Er komt een cabriolet en er staat ook een kleinere variant op de GT86 op stapel; een MR2 opvolger wellicht?

Zelf kom ik al sinds 1980 bij Wierikx in Bergen op Zoom. Sinds een aantal jaren vallen zij onder de Toyota Van Dorst paraplu. Van Dorst in Roosendaal berichtte mij, als trouwe Toyota klant, een aantal weken geleden al dat ze een spectaculaire show in gedachten hadden die juist die sportiviteit en dat bruisende kloppende hart van het merk terug onder de aandacht moest brengen. Daar wilde ik natuurlijk meer van weten. Bovendien wilde ik als rechtgeaarde autoliefhebber zeker de kans nemen om die mooie automobielen op de gevoelige plaat vast te leggen. De Toyota Sport Heritage Tour, zo noemen ze de show die op 8 en 9 juni een groot publiek moet aanspreken. Na een telefoontje mocht ik al eerder van al die juweeltjes proeven toen ik vrijdagavond 7 juni terecht kon zonder dat er een massa mensen mijn zicht zou blokkeren.

Naast de splinternieuwe GT86, of de supercar de Lexus LFA, wordt de aandacht zeker getrokken door een prachtige Toyota GT2000. Dit model dateert alweer van 1965 toen het voor het eerst aan het publiek werd getoond. Deze tweezitter, met achterwielaandrijving en de motor van voor, werd slechts in een limited edition gemaakt. Ontworpen door Toyota in een samenwerking tussen Toyota en Yamaha, in licentie door Yamaha geproduceerd, was dit model de eerste Japanse aanval op de gevestigde orde uit Europa als het ging om supercars. Ze zijn ontzettend gewild en in Amerika zijn exemplaren geveild tot een bedrag van wel 1.200.000 dollar. Wat uniek dat het Louwman Museum uit Den Haag dit prachtig rode exemplaar voor deze show afstond.

Maar Van Dorst heeft veel meer. Er staat een oude Celica ST, de eerste MR2, ralley uitvoeringen van de Corolla, de Celica en de Supra. Ik geniet ook van enkele racewagens van Toyota en vergaap me aan de nieuwe modellen. Trouwens als eerste in Nederland staat de nieuwe Auris Sport Tourer in Roosendaal tijdens deze show.

Als ik na een uur fotograferen en genieten weer naar buiten stap ligt er een brede grijns op mijn gezicht. Ik kijk mijn broer Henk eens aan en zeg:’Nou, het weekend is alvast goed begonnen’.