Het was een nieuw cultureel evenement in Bergen op Zoom: Cultuur Carrousel. Het was bedoeld om de stad en omgeving een glimp te laten zien wat er allemaal het komende seizoen te wachten staat.  Dit evenement had een dubbele bodem; als eerste is daar het goede doel dat bediend werd, maar meer nog gaf het een breed publiek een kleine kwinkslag naar al dat moois, intiems, en fraais dat het komend seizoen in Bergen op Zoom te bewonderen is. Er waren drie locaties  voorzien om theater gezelschappen, koren, acts en bands hun visitekaartje af te laten geven.  Zie het maar als een soort ‘Uitmarkt’ voor die mensen die het komend jaar gericht op stap willen. Dit jaar waren het ‘slechts’ drie locaties, maar niet de minsten. Een bomvol programma en de nodige promotie zorgden er voor dat er heel wat publiek op ‘route’ was. Bij een dergelijk gevarieerd programma is dat ook niet verwonderlijk. “Moet je eens kijken wat een gevarieerd publiek, jong en oud kun je zien”, was de reactie die ik van de familie Nuijten kreeg. En inderdaad, als je het publiek zo eens bekeek liep de leeftijd uiteen van pak hem beet 4 jaar ( de baby’s niet eens meegerekend) tot welhaast richting 100 jaar. En juist dat maakt wat de cultuurbeleving in Bergen op Zoom zo breed gedragen maakt; er is voor ieders wat wils.

Bij aankomst van De Stoelemat stond een ‘ontvangstcomité’ klaar om alle bezoekers welkom te heten. “Wij zingen voor U een lied”, was de boodschap voor eenieder die één van de drie locaties wilde betreden. Het vrolijke welkomstgenootschap had aldus heel wat meters te belopen. Opvallend hoeveel mensen een plaatsje wilden bemachtigen. De opbrengsten van alle uitvoeringen kwamen geheel ten bate van de ‘Stichting Vrienden Hospice de Markies’. Het was De Lions Club Bergen op Zoom die de organisatie van dit spektakel op zich genomen had. Je zag dan ook op elke locatie mensen met juist dat logo op hun shirt, zelfs bij die mensen die de zaken aankondigde.  

Harmonie Kolpings Zonen liet zich van haar beste kant zien. Niet alleen werden er traditionele stukken gespeeld, maar ook ‘vreemde’ nummers als Thriller van Michael Jackson passeerden de revue. Het aanwezige publiek wist dit opperbest te waarderen. De gepresenteerde nummers lieten eens te meer zien hoe gevarieerd dit gerenommeerde orkest wel niet is.  

Ze heten The Music Company, en ze presenteerden zich wel heel erg breed. De van huis uit opgerichte ‘club’ als musicalvereniging is dit principe al lang voorbij. Een kwaliteitsband, prachtig koor, dansers en verschrikkelijk goede individuele zangers en zangeressen zorgen er voor dat het bereik enorm breed is. En met name dat is wat een grote zaal als De Stoelemat mee kreeg. 

Voor het publiek was er heel wat te genieten. Soms was het intiem met de nadruk op de muzikale aspecten waar je helemaal in weg kon dromen. Maar dan was daar weer het bombastische waar veel blazers en tromgeroffel je de meest bekende klassieke nummers invoerde. Het mooie is dan om te constateren dat de muzikanten zelf helemaal in vervoering raken en helemaal opgaan in de beleving van de muziek.

Dans en enthousiasme viel ook ten deel aan het publiek. Als zang en dans je helemaal in de beleving van een nummer, of een andere wereld, mee nemen dan weet je als publiek dat je het komende seizoen juist daar naartoe op zoek wilt gaan. En dat was precies de bedoeling van dit evenement. Bergen op Zoom barst al van de evenementen. Dit gebeuren: De Cultuur Carrousel, gaf het publiek een waar voorproefje van hetgeen er komend seizoen te wachten staat. “Ik weet wel waar ik naar toe ga.” Was slechts één van de uitspraken die deze middag gehoord werden.